Behoefte aan content met pit? Of heb je een andere prangende vraag? Neem dan nu contact op met Mina Media.

Mail Mina Media Bel Mina Media
SEO-copywriting

SEO-copywriting: 7 cruciale tips om je op gang te helpen

Onwijs trots ben je op je website. Je wil er alles uithalen wat er uit te halen valt. Daar mag zoekmachineoptimalisatie (ook wel SEO) niet bij ontbreken. Eén van de aspecten waar je meteen mee aan de slag wil is de copy van je website. Je hebt een lijstje voor de hand waar je je zoekwoord allemaal in moet verwerken, maar hoe pas je SEO-copywriting het sterkst toe? In deze inzichtelijke blog geven we je alvast de meest cruciale tips.

1. SEO-copywriting begint bij het peilen van de doelgroep
Je hebt al helemaal voor je welk onderwerp je wil gaan behandelen en staat te popelen om te schrijven. Toch is het slim om eerst een onderzoek te doen naar wat er leeft onder jouw doelgroep. Zo achterhaal je namelijk hun behoefte en anticipeer je op hun zoekopdrachten. Dit biedt jou de kans om jouw SEO-copy zo gericht als mogelijk in te zetten. 

2. Kies de juiste zoekwoorden + tips hoe je dat doet
Mooi! Je weet nu wat de behoeftes zijn van jouw doelgroep en naar welke onderwerpen ze min of meer op zoek zijn. Maak voor jezelf een overzicht van alle mogelijke woorden waarop ze kunnen zoeken per onderwerp. De mogelijke zoekwoorden dus. Als je die allemaal hebt verzameld, kun je ze gaan toetsen op verschillende criteria (onder andere concurrentie en CPC). Zorg ervoor dat je altijd een primair en een secundair zoekwoord hebt die je van elkaar kunt afwisselen. Dit maakt het voor jou ook makkelijker met schrijven.

3. Bepaal met welk doel je schrijft
Over het algemeen hebben mensen vier zoekintenties:
– Informatieve zoekintentie: informatie over een bepaald onderwerp 

– Commerciële zoekintentie: een product of dienst 

– Transactionele zoekintentie: overgaan tot transactie (waarover precies verschilt per branche en bedrijf)

– Lokale zoekintentie: een bedrijf in de buurt die kan helpen bij zijn/haar vraag of probleem 

Door te bepalen op welke intentie je antwoord gaat geven, weet je veel beter hoe je de structuur van je tekst in moet steken en hoe je bepaalde zinnen moet formuleren. Dit helpt dus om houvast te krijgen en om de juiste toon te gebruiken.

Voor jou op een rijtje: de beste gratis SEO-tools >

3. Schrijf in duidelijke “chunks” en kill your darlings
Zorg ervoor dat je jouw tekst zo leesbaar mogelijk maakt door (naar voorkeur korte) alinea’s te schrijven en deze te voorzien van een “scanbare” tussenkoppen. Vermijd ellenlange zinnen, schrap juist liever woorden die niet nodig zijn. Zorg bovenal dat jouw tekst voldoet aan de verwachting die je wekt bij de doelgroep. Ofwel, maak het opnemen van informatie zo makkelijk als mogelijk voor de doelgroep en blijf relevant.

4. Blijf ver weg van clickbait-achtige titels
Ja, je zorgt misschien voor “meer” clicks op je website, maar als de tekst niet voldoet aan de verwachting, zal je doelgroep snel een pagina zoeken waar ze wél die informatie krijgen die ze beloofd waren. Zoekmachines weten mede daardoor dat jouw pagina niet relevant is en dan ben je terug bij af. 

5. Vergeet linkbuilding niet
SEO-copywriting heeft niet alleen te maken met de copy zelf, maar ook met de links die je in jouw tekst toevoegt. Het toevoegen van relevante interne en externe links kan je pagina namelijk nog rijker maken. Denk bijvoorbeeld aan de link naar een eerder artikel waarin je belangrijke voorinformatie hebt gegeven. Of een artikel die evengoed binnen de interesse van je doelgroep kan vallen. 

6. Kies de juiste categorie en tag voor jouw tekst 
Door de meest relevante categorie en tag(s) te kiezen voor jouw blog/artikel, zorg je ervoor dat de structuur van jouw website duidelijk wordt voor zoekmachines. Ofwel, het helpt zoekmachines te begrijpen waarover jouw website gaat. 

7. Extra tip: schrijf eens in de zoveel de tijd een blog/artikel in een lijstvorm 
Iets wat steeds terugkomt in SEO-copywriting is structuur en scanbaarheid. Wat zoekmachines heel prettig vinden, zijn lijstjes. Het is namelijk duidelijk qua structuur en snel leesbaar. Hierdoor kan jouw doelgroep heel snel zien of de tekst helemaal is wat ze nodig heeft. 

Het belangrijkste is dat het makkelijk is voor je doelgroep om relevante informatie te winnen op jouw website of blog. Het juist toepassen van zoekwoorden is absoluut belangrijk, maar het voorwerk voor sterke SEO-copywriting is bijna net zo belangrijk.